FLANDRIEN

View Original

ET PEDALTRÅKK UNNA SENSASJONEN

På midten av 1990-tallet vakte en norsk utviklet pedal stor oppmerksomhet, men fikk aldri gjennomslag i det internasjonale sykkelmiljøet likevel.

Tekst: Marcus Liebold. Foto: Cor Vos.

Det var i 1991 at Rune Angeltun hadde en banebrytende idé.

Den sykkelinteresserte oppfinneren fra Sandefjord hadde lenge forsket på fremdriftsmekanismer og var lidenskapelig opptatt av akselerasjon og rundtråkk som grunnleggende prinsipp i sykkelsporten.

Han ville ikke innfinne seg med tanken på at de nye klikkpedalene, som hadde kommet på markedet på midten av 1980-tallet, ikke kunne utvikles ytterligere.

Der vanlige klikkpedaler kun ga en effekt i nedtråkksfasen, var Angeltun overbevist om at det måtte være mulig å utvikle en pedal som kunne skape fremdriftsenergi i opptrekksfasen også. Med hjelp av et frinav, som ellers bare var kjent fra bruken på rulleski, låste han pedalene slik at det kun var mulig å rotere dem frem-, men ikke bakover.

Ideen var revolusjonerende og skilte seg grunnleggende fra konkurrentenes produkter. Idet han låste pedalen og dermed syklistens fot i en horisontal stilling i forhold til krankarmen, ville han tvinge syklisten til å bruke hælen for å fullføre tråkket i opptrekksfasen, og slik følge krankens akselerasjon hele veien rundt.

Kraften som ble produsert under et pedaltråkk var plutselig ikke bare lenger et resultat av krankarmens lengde, men bestod nå av lengden til både pedalarmen og rytterens sykkelsko som en naturlig krankforlenger.

Syklisten hadde med andre ord dobbelt så mye kraft i akselerasjonsmomentet enn når han benyttet en vanlig pedal som ikke låste bakover. Angeltuns pedaler produserte så mye kraft, at det var nærliggende å kalle dem for «Power pedals».

Tidligere amatør og sykkelgrossist Ole Aspaas var fascinert av ideen til oppfinneren Angeltun, og tok en prototype til pedalene med på forretningsreiser til USA, Australia og Europa. Her kom Aspaas blant annet i kontakt med den detaljfokuserte proffsyklisten Bjarne Riis, som fikk testet pedalene på en ergometersykkel.

Foto: Cor Vos.

Testresultatene var uvirkelige. Ved en normal tråkkefrekvens på mellom 80 og 90 tråkk per minutt ga pedalene lite effekt, men så snart Riis senket frekvensen til mellom 60 til 70 tråkk per minutt, økte wattverdiene markant samtidig som pulsen hans var flere slag lavere enn når han brukte vanlige pedaler.

Flere andre ryttere rapporterte om merkbare fordeler under bakkesykling eller økter i sterk motvind, der de brukte store utvekslinger og lav frekvens.

Den svenske amatørsyklisten og tempospesialisten Jan Karlsson slo proffrytterne i Chrono des Herbiers-Vendée i 1995 med over to minutter, etter han hadde brukt «Power pedalene» under rittet. Han mente at han gjennom den låste pedalstillingen fikk bedre kontroll og kontakt med sykkelen sin, selv under vanskelige værforhold.

Hjemme i Norge var det syklister som Dag Erik Pedersen, Dag Otto Lauritzen og Monica Valen som testet ut pedalene til Angeltun. Resultatene var alltid de samme.

Effekten var fremragende under lav tråkkefrekvens, mens den under høyere frekvens nærmest ble borte. Enkelte ryttere begynte å bli skeptiske til overlegenheten til «Power pedalene», spesielt når moderne treningslære fokuserte på et arbeidsøkonomisk tråkk gjennom høye girutvekslinger og tilsvarende høy frekvens.

Foto: Cor Vos.

Angeltun derimot forsket uanfektet videre og prøvde å gjøre pedalene stadig bedre. Bedre betydde i denne sammenheng først og fremst å gjøre dem lettere.

I samarbeid med magnesiumsavdelingen i Norsk Hydro forsøkte oppfinneren å redusere vekten til pedalene sine, som veide dobbelt så mye som de letteste konkurransepedalene som fantes på markedet på den tiden. Det ble produsert forsøksserier i magnesium, men låsemekanismen til «Power pedalene» veide tungt i seg selv.

Nettopp fordi pedalene aldri gikk i serieproduksjon, var kostnadene for dem høye også. Når pedalene var like dyre som en liten bruktbil, hadde de fleste utøvere rett og slett ikke råd til å betale for teknologien.

Dette likte det internasjonale sykkelforbundet dårlig. Ifølge UCI-reglementet skulle alt utstyr ikke bare være utprøvd, men også allment tilgjengelig for alle ryttere, og ikke bare et fåtall.

Når flere ryttere i tillegg mente at ekstrakraften de fikk av pedalen ikke kompenserte godt nok for at de måtte venne seg til en ny tråkketeknikk, var «Power pedalene» dømt til å forbli ukjente for et stort publikum.

Patentpapirene og produksjonsskissene havnet i de nederste skuffene, og ble aldri mer hentet frem. «Power pedalene» var kun et rundtråkk unna å revolusjonere sykkelverdenen, men ble istedenfor et kuriosum i syklingens utstyrshistorikk.