FLANDRIEN

View Original

HAGENS ARBEIDSREDSKAP

Carl Fredrik Hagen skal i 2020 konkurrere på en Ridley Helium SLX med skivebremser. En ikke udelt positiv forandring for klatrespesialisten.

Tekst & Foto: Marcus Liebold.

I fjor leverte proffrytteren fra Lotto Soudal en strålende sesong som førsteårsproff med en åttende plass sammenlagt i Vuelta a España som desidert beste resultat. Prestasjonen vil være en stor motivasjon for Hagen å heve nivået enda noen hakk, men treningsiver alene vil ikke være nok for å holde følge med verdenseliten i 2020. Klatrespesialisten trenger også en lettest mulig sykkel for å kunne matche konkurrentene i fjellene. Like fullt skal hele Lotto Soudal-laget, inkludert Hagen, utelukkende kjøre på sykler med skivebremser denne sesongen.

God grunn altså til å ta en nøye gjennomgang av rittsykkelen til Carl Fredrik Hagen og høre hans tanker om utstyret etter de første testturer på Mallorca.

Du har tidligere foretrukket å kjøre på sykler med vanlig felgbrems. Hvorfor det?

Årsaken ligger i vektforskjellen. Den nye sykkelen min for sesongen veier 400-500 gram mer enn den gamle som var satt opp med felgbrems. Også er hendlene for skivebrems-varianten større, noe som jeg sliter med siden jeg ikke har så store fingre. Men jeg må bare prøve å finne riktig grep på hendlene.

UCI-reglementet har en nedre grense på 6,8 kilo på hva en konkurransesykkel skal veie. Hva veier sykkelen din nå?

Akkurat nå veier den rundt 7,5 kilo, men laget har sagt at de vil ha den nærmest mulig 7 kilo i sesongen. Vuelta-sykkelen min veide eksakt 6,8 kilo, men det kommer jeg aldri til å få den nye sykkelen ned på. Men 7 kilo skal være mulig.

Hva må mekanikerne spekke for å få sykkelen din ned på 7 kilo blank?

Først og fremst må de kappe alt som kan kappes. Så må det brukes komponenter som flaskeholdere og top caps i karbon istedenfor aluminium. Rittsetet er også litt lettere enn det jeg kjører på akkurat nå. Så er det mulig å bytte om til karbon på krankarmene eller bytte hele kranken. Da vil jeg kjøre med standard Super Record-krank istedenfor SRM sin. Riktignok på bekostning av at jeg da ikke vil ha watt-måling.

Det høres ut som et drastisk steg. Er du ikke avhengig av å ha full kontroll på wattverdiene i ritt?

Jeg har ikke noe valg. Siste uken i et treukersritt for eksempel må jeg ha lettest mulig sykkel. Da kan jeg ikke ha mer vekt enn absolutt nødvendig. Å bytte ut kranken er nok den eneste muligheten til å få sykkelen min ned til lavest mulig vekt. Samtidig gjelder det bare å henge med i fjellene, watt-måling eller ei.

I et forsøk på å spare inn vekt andre steder, skjer det med jevnlig mellomrom at utstyr på rittsykler knekker på grunn av skjøre konstruksjoner. Har du lagt merke til mangler som følge av lav vekt på enkelte av delene på sykkelen din?

Nei, jeg har ikke bitt meg merke i noen komponenter på sykkelen min som virker mindre robuste på grunn av lav vekt. Du har for eksempel ikke lenger seter i rent karbon som var populære å ha på terrengsykkelen en periode og hvor setet bare plutselig knakk. Nå kuttes det ikke mer på vekten til deler som må være holdbare, og som skal belastes hardt. Da tenker jeg mest på styre, hendler, pedaler, krank, sete og setepinne. I fjor har jeg ikke knekt en eneste ramme eller hatt så veldig mye annet trøbbel med sykkelen på grunn av lav vekt.

Å ha en lettest mulig sykkel i klatringer er en ting. Noe annet er å ha god kontroll i utforkjøringer. Føler du deg mer komfortabel med skivebrems nå enn med felgbrems?

Førsteinntrykket er ganske positivt. Det er jo litt av det samme jeg er vant til fra terrengsykkel. Men selv om jeg alltid holder litt igjen på Mallorca fordi det er så glatt asfalt her, så føler jeg at jeg er smoothere i utforkjøringer. Jeg kan bremse senere og får en jevnere bremsing. Men jeg har fortsatt til gode å teste skivebremsene i ordentlig regnvær.

Produsenten stiller ulike modeller til disposisjon som dere ryttere kan velge mellom. Hvilke sykler finner vi i stallen din for 2020?

Jeg gjorde det enkelt for mekanikeren og valgte tre rittsykler som alle er Helium-sykler. I fjor hadde jeg også en Noah (aerosykkelen til Ridley, red. anm.), men jeg brukte den ikke en eneste gang. Hvis du ser på løpsprogrammet mitt for sesongen, så har jeg ikke behov for Noah’en. Det er bare dumt å skulle hoppe på en annen modell og måtte bruke tid til å stille den inn. Egen temposykkel kommer jeg riktignok også til å bruke.

Oppsummert: hva er totalinntrykk av sykkelen så langt?

Jeg syns den virker veldig bra. Sykkelen er jo ganske lik den jeg hadde i fjor, bortsett fra skivebremsene så klart. I tillegg er akslingene litt bredere. Den er noe stivere i front og så bruker jeg et annet styre. I fjor kjørte jeg med aluminiumsstyre, mens vi nå bruker et karbonstyre. Dette på grunn av innvendig kabelføring for skivebremsene. Ellers tester jeg ut noen nye seter fra Selle Italia. Produsenten har kommet med en ny serie, som hovedsakelig har samme passform som de gamle SLR-setene, men som er litt kortere i tuppen. Sittepunktene skal riktignok være på samme sted, sies det.