FLANDRIEN

View Original

HANSENS SKO

Sykkelikonet Adam Hansen gir et aldri så lite innblikk i skomakeryrket.

Tekst: Marcus Liebold. Foto: Facepeeters & Marcus Liebold.

Adam Hansen fra Team Lotto Soudal er en proffrytter utenom det vanlige. Hansen har gjennomført tjue Grand Tours på rappen, noe som betyr at han har syklet både Giro d’Italia, Tour de France og Vuelta Espana i løpet av en sesong, og dette seks år på rad. Distansen han har tilbakelagt ved bare å sykle treukersrittene tilsvarer drøye 60.000 kilometer eller én gang rundt verden og litt til.

Hansen, som har vunnet etapper i både Italia og Spania rundt, er dog ikke bare likt og aktet blant lagkamerater og sportsdirektører på grunn av sine fysiske prestasjoner, men også fansene hyller den ukonvensjonelle australieren. «Mr. Grand Tour» er alltid med på moro, som supporterne legger opp til. Om han tar seg en øl med publikum langs med løypa, tar selfies fra sykkelen eller kler seg ut, Hansen vet å by på seg selv.

Men heller ikke utenom sykkelkarrieren lever Hansen et kjedelig liv. Før han ble proffsyklist i 2007, utviklet den smarte australieren programvare, en hobby som han fremdeles holder på med i fritiden sin. Hansen har programmert logistikksystemet for Lotto Soudal-laget, samtidig som han for tiden jobber med utvikling av programvare for syklistenes internasjonale fagforbund. I motsetning til mange proffsyklister bor Hansen ikke i Spania eller Italia, men i Tsjekkia, der han designer kleskolleksjoner og viktigst av alt – sine egne sykkelsko.

Det er nettopp sykkelskoene til Adam Hansen som siden 2013 stadig skaper oppmerksomhet i sykkelmiljøet, og dette grunnet australierens frisinnede og radikale tilnærming til sykkelskoenes utseende og beskaffenhet. Hansen har på egenhånd utviklet skotøy som ikke i det hele tatt minner om sko vi er vant med å få kjøpt på markedet ellers.

Jeg bruker ulike materialer under produksjonen av skoene, men først og fremst karbonfibre av forskjellig tetthet og kvalitet, kevlarfibre og polyeten, men ingen tekstiler, sier Hansen, for så å utdype om selve produksjonsprosessen.

Først så tar jeg et avtrykk av foten min, som så blir støpt i en form. Når støpeformen er klar, lager jeg selve karbonsålen til skoen. Til dette bruker jeg karbonfibre som er meget stive og harde. Før sålen skal herdes i ovn, må jeg dog først lage små hull til gjengene i den, for så å kunne feste cleatsen etterpå. Når alt dette er gjort, blir sålen føyd sammen med de myke delene av skoen, som også har blitt tilpasset til fotavtrykket mitt på forhånd. Til slutt lager jeg en innersåle av silikon for bedre komfort, forteller han.

Hansen lyser i øynene når han begynner å snakke om skoene sine. Villig legger han ut om fordelene ved sine sko sammenlignet med andre produsenters produkter på markedet.

Dette her er mine «black carbon» sko som veier 90 gram per sko, forklarer Hansen stolt. Med dette veier et par av mine sko omtrent 550 gram mindre enn et par sykkelsko som for eksempel mine lagkamerater bruker til vanlig. Så det er opplagt at det er vekten til skoene mine som er den største fordelen ved dem. En annen fordel er den ekstremt stive karbonsålen som tillater en bedre kraftoverføring fra foten og ned til pedalen. Hele skoen gir bare mer respons for hvert tråkk, samtidig som den er svært aerodynamisk, bedyrer han.

Hansen henter enda et par av sine egenproduserte sko for å vise den nevnte aerodynamiske fordelen ved skoene sine i praksis. I motsetning til vanlige sykkelsko finnes verken lisser eller borrelås på vristen. Så hvordan knytte eller stramme skoene?

Det finnes en snelle under skoen, som strammer en tråd som er sydd gjennom de myke delene på langsiden av skoen. Snellen er plassert under foten for å skape minst mulig luftmotstand, og tråden kan enkelt strammes selv under aktivitet, forklarer Hansen.

Australieren pusler for tiden med et batteridrevet strammesystem, som ikke bare skal gi perfekt stramming, men skal være lett i tillegg. Han legger dog heller ikke skjul på at det å produsere sykkelskoene sine krever mye ressurser både med hensyn til tid og penger. Prisen på rundt 2.500 US-dollar gjenspeiler de titalls arbeidstimene, som kreves for å lage et unikt par. Dog avkrefter Hansen spekulasjoner i offentligheten om at skoene ikke er til salgs.

Joda, skoene kan kjøpes, absolutt. Det er jo et krav fra det internasjonale sykkelforbundet UCI om at alt utstyr som vi proffer benytter oss av i trening og konkurranse må være mulig å få tak i på markedet. Så jeg har laget noen ekstra par sko som selges på min hjemmeside. Dessverre var etterspørselen så stor, at skoene allerede var utsolgte etter en kort stund allerede, forteller australieren med et lurt smil om munnen.

Da passer det særdeles bra at det på grunn av korona-pandemien for øyeblikket ikke arrangeres ritt, og Hansen får mer tid til å pusle med skoproduksjonen sin og andre prosjekter hjemme i Tsjekkia. På spørsmålet om han aldri føler seg utslitt av å være både fulltidssyklist, programvareutvikler, hobbygartner, kles- og skodesigner, svarer han med en høylytt latter.

Vi blir jo sponset med fantastiske energibarer i laget. Nei, men spøk til side. Jeg elsker å holde på med alle de aktivitetene. Det gir meg masse energi å realisere drømmene mine, og det gjør meg glad når jeg får oppleve at produktene mine kommer til nytte, avslutter Hansen.